Onderwijs is een reis die we samen maken en vormgeven in verbinding met de natuur. Een unieke koers uitstippelen op maat van elke leerling is de kern van ons onderwijs.
1.Onze school draagt zorg voor jou!
Enkel als we zorg dragen voor elkaar, valt er niemand uit de boot.Wij geloven in de unieke koers van ieder kind. We creëren een geborgen, groene en uitdagende omgeving waarin kinderen zich veilig en begrepen voelen. We benutten volop de natuur in en rondom onze school. Zo kunnen onze kinderen groeien op een plek waar ruimte is om te durven dromen, te spelen en te leren.Wij zijn ervan overtuigd dat onderwijs een reis is die we samen maken: leerlingen, leerkrachten en ouders. Samen stippelen we de koers uit zodat het kind zich veilig, gewaardeerd en gemotiveerd voelt. Onze aanpak stelt ons in staat om deze koers continu aan te passen en te verfijnen, op maat van elke leerling. De ontwikkeling van ieder kind is de kern van ons onderwijs. Leren is een persoonlijk avontuur, vol ontdekkingen en uitdagingen, soms met storm op zee. Door individuele talenten en interesses te stimuleren, moedigen we onze leerlingen aan hun eigen reis vorm te geven
Onze school gelooft in de kracht van elk kind. We leggen de lat hoog, dagen hen uit en bieden leermiddelen aan die de lessen rijk maken.
2. Onze school biedt veerkrachtig, kwalitatief onderwijs!
Met de wind in de zeilen varen we richting open zee.
Onze school gelooft in de kracht van enthousiasme en de unieke talenten van elk kind. We dagen hen uit en moedigen hen aan om nieuwe dingen te leren en te groeien als persoon.
Daarbij kunnen ze rekenen op leerkrachten die voortdurend bijscholen om nieuwe inzichten op te doen en deze in te zetten in de klaspraktijk. Het leerplan ZILL ‘Zin in leren, zin in leven’ is hierbij ons vertrekpunt. We bieden hedendaagse en boeiende leermiddelen aan die de lessen rijk maken.
We blijven de lat hoog leggen in de zone van de naaste ontwikkeling van onze leerlingen. Dit betekent dat we voortdurend zoeken naar manieren om hen uit de dagen net voorbij hun huidige vaardigheden, altijd met ondersteuning en begeleiding.
Wij zien onze verschillen als een unieke kracht die we inzetten om samen onze horizon te verbreden.
3. Onze school is kleurrijk en uniek!
Jouw identiteit verdient een golf van waardering.Onze school moedigt leerlingen, leerkrachten en ouders aan om trouw te blijven aan hun eigen identiteit. Met een open blik en door middel van dialoog streven we naar gelijke onderwijskansen en oplossingen die voor iedereen acceptabel zijn.Wij zien deze diversiteit als een unieke kracht om elkaars verschillen te ontdekken, te respecteren en te gebruiken om samen onze horizon te verbreden.
We geloven in een sterke verbinding. We luisteren naar elke stem.
We gaan respectvol om met elkaar en helpen elkaar.
5. In onze school voeren we een open, verbindende, respectvolle communicatie!
Elke matroos heeft een stem, wij horen jou! We geloven in open communicatie op onze school, waar elke stem gehoord wordt en waar het veilig is om de eigen mening op een respectvolle manier met elkaar te delen. Zo spelen we in op elkaars gevoelens en behoeften. Door begripvol om te gaan met elkaar bouwen we bruggen en versterken we de verbinding tussen leerlingen, leerkrachten en ouders.Ook in het herstelgericht werken streven we naar openheid, menselijkheid, verbondenheid en groei. Om op een gezonde manier om te gaan met de gevolgen van ons gedrag is het belangrijk om eerlijk naar onszelf te kijken en verantwoordelijkheid te nemen voor onze acties. We werpen een boei naar onze leerlingen om samen te zoeken naar een constructieve oplossing die tot een herstel kan leiden.Als katholieke dialoogschool zijn diversiteit en zingeving belangrijke waarden. Onze school is een plek waar geloof wordt geleerd en beleefd door middel van verhalen en gesprekken.
We slaan de handen in elkaar omdat we samen meer kunnen bereiken dan alleen.
4. Samen werkt het in onze school!
Samen loodsen we onze boot veilig door onbekende wateren. Onze school gelooft sterk dat we buitengewone resultaten enkel kunnen bereiken door samen te werken. Klasleerkrachten en teamteachers slaan de handen in elkaar om de leerlingen optimaal te begeleiden. Leerlingen worden aangemoedigd om samen te werken, ideeën uit te wisselen en van elkaar te leren. Coöperatieve werkvormen, interactieve lessen en klasoverschrijdende activiteiten stimuleren het leerproces. Gouden en zilveren weken onderstrepen het belang van samenwerken en versterken de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen. In deze visie beschouwen we de ouders als onmisbare partners en streven we naar een actieve betrokkenheid bij het leerproces van de kinderen. We verwelkomen de ouders om deel te nemen, bij te dragen en getuige te zijn van de groei en het leren en leven van hun kinderen.
Jezus zei: "Als je het gelooft, begrijp je het. En als je het begrijpt, kan er nog zoveel meer. De hele dag werken met netten, je hele leven met vissen, dat is nog niets. Als het je lukt om mensen op te vissen, dat is pas wat. Mensen die in de put zitten, mensen die droevig zijn. Mensen die nergens meer in willen geloven. Mensen helpen, dat is pas echt werk. Wil je met me meegaan?Ga met me mee. Dan kun je met je meedoen.
​
Het leven van Jezus - Lucas 5